Monday, February 17, 2014

Song For Jolee

Song for Jolee
One look in the mirror to see
What's real and fake


無意中找到一首以命名的歌,一首充滿著交響力量金屬(Symphonic Power Metal)風格的抒情歌曲。向來較少接觸這類歌曲,但這首歌真的讓我另眼相看。動聽的旋律,低沉的男聲(Tommy Karevik)輕輕吟唱著,營造出黑暗深沉氣氛,然後隨著音樂的起伏而嘶喊,充滿了張力和感染力,即使不留意歌詞,也會感受到歌曲中的悲痛。

本來以為這只是一首單純的傷心情歌,待要翻譯歌詞搜查資料時,才知道歌曲是有個原創故事的。故事說的是一個名叫Jolee小女孩在一次悲慘的事故去世,而她的孿生兄弟見證了意外的發生。歌曲述說的就是她孿生兄弟深藏在心裡的內疚、傷痛和難過。

總的來說,雖說不上很喜歡,卻蠻耐聽的。大概是mood不對的原因吧。



Song For Jolee by Kamelot
Written by: Youngblood, Paeth, Palotai, Karevik
中文歌詞翻譯:Jo Lee

There's a shadow in the cold white light of day
在寒冷的白天中,有著這一道陰影
I'll hope that someday you'll forgive and set me free
我希望有一天你會原諒,並放我自由
While standing the pale white light, Jolee is lost
當Jolee迷失在蒼白的天色中
I wrote a letter to the angels to follow me into the light again
我寫了一封信給天使,讓你再次跟著我走向光明

Underneath, the velvet letters of my heart
藏在我的心臟下面的幾個那字母
Always will remind me that I'm hurt and sad
總是提醒著我的傷心和難過
I'm sorry, but I can't stop the bleeding
我很抱歉,但我不能停止這傷痛
Crying, and it's all because of you
哭泣,一切都是因為你
One look in the mirror to see
照一照鏡子看看
What's real and fake, Jolee
什麼是真假,Jolee

There's a princess captured in a wooden frame
有一個公主被鎖在木製相框裡
I'd trade eternity for one last look at you
我願以永恒交換再見你一次的機會
Not playing by the rules, we played the game of loss
我們沒有遵守遊戲規則,我們玩的是兩敗俱傷的遊戲
I'll keep on writing to the angels,
我會繼續寫信給天使
so you're safe 'til the moment we meet again
讓祂們保佑你安好,直到我們再見的那一刻

Underneath the makeup, the scars that sear my heart
那燒焦我心的傷痕,掩藏在濃妝下
Unspeakable reminder that I'm hurt and sad
靜靜的提醒著我,我的傷心和難過
I'm sorry, but I can't stop the bleeding
我很抱歉,但我不能停止這傷痛
Crying, and it's all because of you
哭泣,一切都是因為你
One look in the mirror to see
照一照鏡子看看
What's real and fake, Jolee
哪些是真、哪些是假,Jolee

I'm sorry, but I can't stop the bleeding
我很抱歉,但我不能停止這傷痛
Crying, and it's all because of you
哭泣,一切都是因為你
One look in the mirror to see
照一照鏡子看看
What's real and fake, Jolee
哪些是真、哪些是假,Jolee

One look in the mirror to see
照一照鏡子看看
What's real and fake, Jolee
哪些是真、哪些是假,Jolee


延伸閱讀:

No comments:

Post a Comment